1. Väriympyrän tekeminen kolmiulotteisessa muodossa - sisältää perusväriympäyrän, valkoisella taitetun perusväriympyrän sekä vastaväreillä murretun perusväriympyrän.
Oma väriympyrä syntyi pienistä massapalloista, jotka maalasin akvarelleilla ja kiinnitin kukkaruukussa olevaan kukkasieneen hammastikuilla. Ajatuksena on, että väripallot voi poistaa ruukusta ja ottaa esille esimerkisi vain taittamattomat/murtamattomat perusvärit. Väriympyrää voi tällä tavoin kasvattaa pedagogisessa mielessä pikku hiljaa, kun opetuksessa tulee enemmän asiaa väreistä.
Massapallot olivat aika ongelmallisia maalattavia: ne imivät paljon vettä ja väriä, eikä värisävy ollut aina se, mitä halusin. Toisaalta väriä oli mahdollista lisätä lähes loputtomiin ja massapalon imuteho piti kutinsa.
Ensivaikutelma omasta työstäni oli "lapsellinen", mutta koska tein sen pedagogia ja alakouluikäiset lapset mielessäni, toteutin ajatukseni juuri sellaisena kuin alunperinkin ajattelin.
2. Värioppiin liittyvä toinen tehtävä käsitteli omien värimieltymysten miettimistä ja sen toteuttamista vapaassa muodossa. Oma väriskaalani on varsin rajoittunut, tosin viime aikoina mustan, harmaiden, ruskeiden ja valkoisen joukkoon on lipsahtanut viileitä punaisia. Maalasin itselleni läheisimmistä väreistä nopean "huitaisun":
3. Väriopin kolmas vaihe oli väri-inventaarion tekeminen valitusta kuvasta. Tähän tehtävään valitsin Sirkka-Liisa Lonkan teoksen "Otorongo", koska sen värimaailma miellytti minua. Työssä on käytetty vesiväripaperia ja akryylimaaleja.
Toteutus lähti yllättäen etenemään ympyrän muodossa, mikä toisaalta oli alkuperäisen kuvan muotokieltä noudattavaa. Olin lopulta hyvin tyytyväinen löytämiini värisävyihin ja työstä syntyi kuin pesäkolo leopardille.